Burni, de Antwerpse start-up die een geheel nieuwe koffie ervaring biedt

Antwerpen, 16 juni 2023 - De drie founders achter Burni hebben een nieuw product geïntroduceerd dat op dit moment relatief onbekend is in Europa. Het is een kruidige, lichtpikante saus die mensen een totaal nieuwe koffie-en-cocktail belevenis geeft.

Why Burni - Skip boredom

Burni is een ​ product dat gebaseerd is op Mexicaans kruidenextract, kaneel en agavesiroop en is laag in calorieën. Het prikkelt de keel op een lichte, aangename manier zonder dat de oorspronkelijke smaak van het drankje verloren gaat. Het is een licht pikante toevoeging dat mensen hun klassieke koffie ervaring een nieuw leven inblaast. De start-up ziet het een hype worden onder de jongere generatie. De missie van het team is kort en duidelijk: skip boredom.

Nieuwe trend in de koffiemarkt

Belgen zijn echte koffieliefhebbers en drinken gemiddeld zo’n 2,2 kopjes koffie per dag. Vele daarvan stappen niet graag af van hun klassieke tas koffie. Burni wil hier verandering in brengen door mensen de mogelijkheid te bieden hun koffie, thee of drankje op te peppen. Na de tweede of derde kop wordt de smaak vaak eentonig. Juist op dat moment kan een vleugje pittigheid wel eens gewenst zijn. Koffiezaken zijn regelmatig op zoek naar innovatieve producten die bij hun assortiment passen. Net zoals zout en peper onmisbaar zijn op elke tafel in een restaurant, kunnen nu ook koffiebars hun drankjes naar wens kruiden. Het merk richt zich dan ook voornamelijk op koffiebars, cocktailbars, lunchbars en hotels om hun klanten met nieuwe, innovatieve trends te laten kennismaken en zich zo te onderscheiden. De jonge ondernemers proberen trendy koffiebars te overtuigen om het product op te nemen op hun kaart en het te gebruiken in allerhande recepten (cappuccini, frappés, chaï lattes,..)

Burni is begin dit jaar opgericht door drie jeugdvrienden die een passie delen voor food en ondernemerschap. Ze zijn geselecteerd voor het Start it @KBC accelerator programma en het is hun missie om mensen te laten afstappen van klassieke en traditionele gewoontes. Het Burni team wil het komende jaar België veroveren maar op lange termijn is het de ambitie om met de spray een trend te maken in heel Europa en het assortiment uit te breiden met nieuwe producten met health benefits. Momenteel bereiden ze een financieringsronde voor om R&D en expansie mogelijk te maken. De koffiesector is voor Burni al langer bekend, Michaël werkt als Sales Manager voor Molenbergnatie, het logistieke bedrijf dat actief is in koffiebonen, noten,…

Burni is een duurzaam product met een volledig recycleerbare verpakking en werkt met een luchtdruksysteem waardoor het product er volledig uit geperst kan worden. Dit draagt bij aan de zero-waste visie die Burni heeft.

Hoe het is ontstaan

Het idee van Burni is ontstaan op vakantie in Mexico, het land van de pikante kruiden. De 3 ​ vrienden kwamen na het drinken van slappe koffie hier voor het eerst op het idee om hier extra pit in toe te voegen zonder het te pikant te maken en de koffiesmaak te verliezen. Na veelvuldig marktonderzoek en vele experimenten in de keuken, is het ondertussen volledig gefinetuned. Het traject kende verschillende testfases en is uiteindelijk ontwikkeld door constant feedback te vragen aan familie, vrienden en barista's.

Het up spicen van koffie is intussen al uitgegroeid tot een trend in Amerika en is dankzij Burni nu ook beschikbaar in België & Nederland. BSC is momenteel verkrijgbaar in verschillende koffiebars (Antoine’s, Perruche, Viggo’s, Koffieklap,…) bakkerij Dellafaille, cocktailbars en is ook online te bestellen via www.burnihotsauce.com.

Journalisten die het product van Burni willen testen kunnen een flesje aanvragen via [email protected].

Michaël Schellemans

Founder, Burni