De Belgische startup Chift sluit zich aan bij Station F, 's werelds grootste incubator

Brussel, 19 juni 2023 - Ter gelegenheid van haar eerste verjaardag opent Chift haar eerste internationale vestiging in Station F in Parijs. De startup neemt deel aan het versnellingsprogramma Cegid Data Lab, gefinancierd door de internationale software-uitgever Cegid. Eerder maakte het al deel uit van accelerator Start it @KBC, het grootste start-up netwerk van België. Het doel van Chift is om haar groei in Frankrijk te versnellen, partnerschappen aan te gaan met Cegid en nieuwe Europese markten te betreden.

Chift, de multi-plug voor software

Als software met elkaar verbonden is, kan een bedrijf productiever zijn. De integratiemogelijkheden van software worden daarom steeds belangrijker. Het bouwen en onderhouden van deze integraties is echter een complex proces, waarvoor veel ontwikkelingsmiddelen nodig zijn.

Chift vereenvoudigt integraties voor software-uitgevers. Samengevat stelt het platform gebruikers in staat om software met één klik te verbinden.

Software-uitgevers hebben vaak een ernstig gebrek aan tijd om de vele integraties te voorzien die hun klanten vragen.

Chift biedt deze uitgevers een 'multi-plug' platform aan: met één enkele integratie zijn ze verbonden met de belangrijkste financiële tools die KMO's gebruiken (boekhouding, e-commerce, facturatie, kassasoftware, enz.). In het jargon noemen we dit unified API's.

Dit bespaart een enorme hoeveelheid tijd voor het ontwikkelingsteam en biedt mooie groei- en samenwerkingsmogelijkheden dankzij de integraties.

De oorsprong van het Chift-project

Chift werd opgericht in april 2022 door 3 vrienden: Gauthier Henroz (CEO), Matthieu Hertoghe (CCO) en Henry Hertoghe (CTO). De oorsprong van het project ligt in de eerdere ervaringen van de oprichters:

Gauthier werkte als verkoper bij Easi (Nijvel), Matthieu als Odoo-expert bij Eezee-IT (Waver) en Henry als IT-manager bij Mercier-Vanderlinden (Antwerpen).

Ze waren allemaal niet tevreden door de kosten en de tijd die nodig waren om integraties op te bouwen. Ze zeggen dus hun baan op en besteden de volgende 6 maanden aan het ontmoeten en interviewen van IT-bedrijven in België. Het doel van deze interviews is om de juiste aanpak voor dit probleem te vinden en het juiste product te ontwikkelen.In maart 2022 bieden ze een oplossing van geïntegreerde API's aan om Vertuoza (een software voor de bouwsector in Nijvel) te verbinden met alle boekhoudkundige tools. Dominique Pellegrino, medeoprichter van Vertuoza en voormalig collega van Gauthier bij Easi, stemt ermee in om bètatester te worden.

Een sterke start

Wat indrukwekkend is, is dat de drie jonge ondernemers al snel grote namen uit de softwarewereld hebben weten te overtuigen, zoals Vertuoza (Nijvel), Horus (Luik) en Franse en internationale fintech-bedrijven zoals Pennylane, Axonaut, Agicap en Libeo. Er zijn momenteel bijna 400 bedrijven die gebruik maken van Chift-integratie, verspreid over België 🇧🇪 (Vlaanderen en Wallonië), Frankrijk 🇫🇷, Nederland 🇳🇱, Luxemburg 🇱🇺 en Zwitserland 🇨🇭. Dit aantal blijft groeien dankzij sterke samenwerkingsverbanden met partneruitgevers.

Europese ambities 🇪🇺De softwaremarkt in Europa is zeer divers: elk land heeft zijn eigen toonaangevende software en specificaties. Chift wil de leider worden op het gebied van financiële en boekhoudkundige integraties in Europa. Daarom heeft het bedrijf zich aangesloten bij de Cegid Data Lab accelerator in Station F in Parijs.

Station F, Europa's epicentrum voor start-ups

Station F in Parijs is DE iconische campus voor startups en de grootste in zijn soort ter wereld, met meer dan 1000 startups en 35 incubatie- en acceleratieprogramma's. Het is het meest dynamische ecosysteem voor startups in Europa. Omschreven als Europa's Silicon Valley door Bloomberg, is Station F het bruisende epicentrum waar innovatie bloeit en visionaire ondernemers samenkomen. Het is de place to be, zoals Bloomberg het omschrijft, om een nieuw bedrijf te lanceren omringd door ambitieuze geesten die de toekomst vormgeven.

Cegid X Station F

Cegid is een toonaangevende software-uitgever die managementoplossingen ontwikkelt voor professionals in de boekhouding, financiën, salarisadministratie, human resources en detailhandel. Met 4.400 medewerkers is Cegid actief in 130 landen en genereert het een wereldwijde omzet van 791 miljoen euro.

In 2021 sloeg Cegid de handen in elkaar met Station F om het Cegid Data Lab te lanceren, een acceleratieprogramma gericht op datamanagement. Het richt zich op startups die actief zijn in de bedrijfssectoren van Cegid. Geselecteerde startups moeten antwoorden bieden op de volgende cruciale vraag voor ondernemers: hoe kunnen we de data laten spreken? Het Cegid Data Lab heeft zich snel gevestigd als een van de beste acceleratieprogramma's in Station F.

Het mentorprogramma van Cegid biedt startups een unieke kans om te leren, te groeien en succesvol te zijn met ondersteuning van ervaren mentoren en experts uit de industrie. Via dit programma kunnen startups de vaardigheden en kennis verwerven die ze nodig hebben om te groeien in hun branche.

Waarom sluit Chift zich aan bij het Cegid Data Lab?

Het eerste contact tussen Chift en Cegid was met Pierre-Antoine Roy, Directeur Innovatie en voormalig oprichter en CEO van Crafty, dat in 2021 door TalentSoft werd overgenomen en zich bij Cegid heeft aangesloten. Chift wilde de Cegid Loop-connector toevoegen aan de Accounting API en meer te weten komen over de integratiestrategie van Cegid. Pierre-Antoine stelde al snel voor om zich aan te melden voor het Data Lab-programma om een nauwere samenwerking tussen Cegid en Chift op gang te brengen. Van de honderden solliciterende startups selecteert Cegid er slechts enkele.

Deze samenwerking biedt een uitgelezen kans voor Chift, gelet op de uitgebreide expertise van Cegid in verschillende van zijn belangrijke verticale markten, waaronder accounting, POS, facturering en e-commerce. Deze expertise is in het bijzonder ​ relevant gelet op de belangrijke nieuwe trends zoals FactureX, die de toekomst van onze industrieën vormgeven.Bovendien is integratie een actueel onderwerp voor alle software-uitgevers. Het verkrijgen van hun inzichten in hun behoeften en markttrends is ook zeer nuttig. Dit is een gebied waarin Chift Cegid kan helpen dankzij haar expertise op het gebied van software-integraties.

Wat volgt: komende aanwervingen!

Chift heeft ambitieuze plannen voor eind 2023, waaronder: ​

• 80% van de connectoren voor de Franse, Nederlandse en Belgische markt ontwikkelen.
  • Dé referentie worden op het gebied van financiële en boekhoudkundige integraties in Frankrijk.
  • Voorbereiding van een fondsenwerving om het team te versterken en ons de middelen te geven voor een duurzame groei. De eerste investeerders zijn Seeder Fund (Brusselse VC) en Wallonie Entreprendre (voorheen WING).

Het team is van plan om het productteam (ontwikkelaars), customer success en marketing te versterken.

Om op de hoogte te blijven en vacatures te bekijken, ga naar de LinkedIn-pagina of de website https://www.chift.eu/.

Feedback van de investeerders

Thibaut Claes, Investment Manager WING
Het WING (Waals investeringsfonds voor digitale startups) was meteen overtuigd door de drie oprichters die elkaar aanvullen en elkaar al jaren kennen. Omdat ze allemaal uit de IT-sector komen, zijn ze zeer vertrouwd met de problemen die ze aanpakken.
Chift richt zich op een sterk groeiende markt, aangezien de vraag naar dit soort oplossingen alleen maar zal toenemen in de komende jaren. De benadering van de oprichters is intelligent omdat ze zich richten op specifieke segmenten en behoeften van bedrijven (boekhouding, e-commerce en POS) die vaak gedomineerd worden door lokale spelers. Hoewel internationalisering inspanningen zal vergen, vormen deze integraties zelf belangrijke "drempels".
Ik ben erg enthousiast, gezien de constructieve discussies en de vooruitgang die Chift sinds 2022 heeft geboekt.

Gauthier Henroz

Co-founder & CEO, Chift