Innovatiefestival And& Connect verbindt én inspireert start-ups & scale-ups in Leuven

Leuven, 20 april 2023 - Van 2 tot 4 mei 2023 verwelkomt 'Europese Innovatiehoofdstad' Leuven start-ups & scale-ups op And& Connect: een driedaags inspiratiefestival waar startende ondernemers, (corporate) innovators en investeerders ideeën en uitdagingen uitwisselen en marktgrenzen doorbreken in een open-minded omgeving. Op de affiche: heel wat nationale en internationale sprekers, pitches, CEO-diners, ontbijtsessies, kunst en muziek. De belangrijkste changemakers uit de Vlaamse ondernemerswereld organiseren voor het eerst samen deze driedaagse.

Connect & Inspire

Met expert talks, debatten, rondetafelgesprekken en workshops over verschillende topics wil And& Connect ondernemers en bedrijven tools aanreiken om te groeien. Tijdens het festival ontmoeten start-ups en scale-ups niet alleen elkaar, maar ook investeerders, wetenschappers en toonaangevende ondernemers met een maatschappelijke impact.

Onder hen Phillip Inghelbrecht, medeoprichter van Shazam, Bas van Abel, oprichter van Fairphone, 's werelds meest duurzame en ethische smartphone, Elke Geraerts, CEO van Better Minds at Work, een internationaal adviesbureau dat zich inzet voor de mentale veerkracht, energie en productiviteit van werknemers, Buvana Lefevre, oprichtster van Alari Technologies, een SaaS-bedrijf voor het verhogen van de productie van zonne-energie, en Jamie Crummie, medeoprichter van Too Good To Go, 's werelds grootste marktplaats voor voedseloverschotten. Ruim een derde van de sprekers zijn trouwens vrouwen, een bewuste keuze om hen prominent naar voor te schuiven in het ondernemerslandschap.

"De start-upscene in Vlaanderen wordt almaar matuurder. Tegelijkertijd zijn het erg volatiele economische tijden. Met And& Connect brengen we daarom voor het eerst verschillende start-upecosystemen bij elkaar in één festival" - Jan Paesen, Managing Director van Leuven MindGate.
Jan Paesen
Managing Director van Leuven MindGate
Jan Paesen
Managing Director van Leuven MindGate

Art & Music

Naast interessante nationale en internationale sprekers krijgen ook kunst en muziek een plekje op het festival. And& Connect verkent op verrassende wijze de overlapping tussen kunst, wetenschap en ondernemerschap, met kunstenaars en artiesten die experimenteren en innoveren met moderne technologie om dialoog op gang te brengen.

Sam Buyst
Festival Director And& Connect
Sam Buyst
Festival Director And& Connect
"Niet alleen met straffe getuigenissen en tal van connectieformats, maar ook met een innovatief kunstluik willen we start-ups, scale-ups, en bij uitbreiding elke jonge of minder jonge ondernemer die wil blijven groeien door te innoveren, een boost geven." - Sam Buyst, Festival Director And& Connect

Europese Innovatiehoofdstad

Dat het festival in Leuven plaatsvindt, is trouwens geen toeval. Leuven werd in 2020 nog verkozen tot 'Europese Innovatiehoofdstad'. Volgens het recentste ‘The next generation of tech ecosystems’-rapport klopt Leuven (14) zelfs het prominente tech- en startuplandschap van New York City (15) als top start-uphub. De stad staat wereldwijd ook op de 6e plaats voor durfkapitaal in een vroeg stadium en 14e als het gaat om meeste universitaire alumni die oprichters werden en meer dan 10 miljoen euro ophaalden.

Mohamed Ridouani, burgemeester van Leuven

And& Connect wordt georganiseerd door Start it Accelerate | @KBC, Leuven Mindgate, Stad Leuven en KU Leuven, met steun van Imec.istart, Scaleup Vlaanderen, Cronos, Capricorn Partners, Comate, Voka Kamer van Koophandel ​ Vlaams Brabant, Value Network, UCLL, Belfius.

Ontdek het volledige programma op www.andleuven.com. Inschrijven voor het festival kan via diezelfde website.