Lode Uytterschaut onthult de kracht van intrapreneurship in zijn nieuwe boek F*cking Start-ups

Lode Uytterschaut, founder en CEO van Start it @KBC, de grootste start-up accelerator van ons land, lanceert met zijn nieuwe boek F*cking Start-ups een gids voor gemotiveerde en creatieve werknemers die hun innovatieve ideeën binnen een groot bedrijf tot leven willen brengen zonder een eigen start-up te beginnen.
Stel je voor: je werkt al jaren trouw voor een bedrijf, je krijgt een fantastisch idee en je wilt het uitvoeren. ​ Maar de logge structuren, eindeloze procedures of een gebrek aan begeleiding houden je tegen om eraan te beginnen, terwijl de ene na de andere dure innovatieconsultant de revue passeert. Het lijkt alsof er niets anders op zit om je idee mee te nemen en je eigen start-up op te richten. Toch hoeft dat niet zo te zijn, volgens Uytterschaut. Al tien jaar ondersteunt hij met Start it start-up founders maar ook ondernemende werknemers binnen grote bedrijven (of zogenaamde “intrapreneurs”) bij het omzetten van ideeën in succesvolle zakelijke projecten. ​

www.startit-x.com

Verandering van binnenuit

F*cking Start-ups richt zich op werknemers met creatieve ideeën die hun ideeën willen uitvoeren, en zelfs de grote tanker die een corporate is, mee van richting willen veranderen. Niet iedereen die ondernemend is en een innovatief idee heeft, moet volgens Uytterschaut per se een start-up beginnen. Je kan ook als intrapreneur binnen grote organisaties, corporates of overheden een significante impact maken en zelfs de schaal en de kracht van zo een corporate in je voordeel gebruiken. Als je weet hoe, tenminste.

“Als je iets vernieuwends wil realiseren binnen een grote organisatie, dan moet dat passen binnen de enorme corporate machine. Deze is vooral gericht op groeien en niet op experimenteren,” legt Uytterschaut uit. “Mensen met vernieuwende ideeën stuiten vaak op weerstand binnen dergelijke corporate structuren. In mijn boek leg ik uit welke obstakels je kan tegenkomen en hoe je die kan overwinnen.”

Lode Uytterschaut

Gids vol inspiratie

Met F*cking Start-ups inspireert Lode Uytterschaut een nieuwe generatie ondernemende mensen en moedigt hen aan om hun ideeën tot leven te brengen en echte veranderingen te realiseren, zonder hun bedrijf te moeten verlaten. Het boek vormt een inspiratiebron en praktische gids voor iedereen die gelooft in de kracht van innovatie van binnenuit en klaar is om het verschil te maken binnen hun eigen organisatie.

“Met dit boek wil ik intrapreneurs inzicht geven in de dynamiek binnen een corporate, zodat je die als een partner achter je krijgt en uiteindelijk, in het beste geval, veel sneller kunt schalen dan de gemiddelde start-up. Het geeft jou als werknemer binnen een grote organisatie inzicht in de werking van de machine, waarom die bestaat en hoe je die in je voordeel kunt ombuigen om je ideeën te realiseren, ” aldus Uytterschaut. “Zonder de steun van KBC was Start it er niet geweest, waren er geen duizenden start-up founders en intrapreneurs geholpen en waren we nooit zo snel gegroeid. Ik besef heel goed welke impact de middelen van een corporate kunnen hebben, tenminste als je weet hoe je ze aanwendt om er iets mee te doen dat afwijkt van je dagelijkse to-dolijst.”

Klik hier voor meer beeldmateriaal

Praktisch

F*cking start-ups is beschikbaar vanaf 16 september 2024. Aarzel niet om contact op te nemen voor een fysiek of digitaal inleesexemplaar, of een interview met Lode Uytterschaut.

F*cking start-ups — Lode Uytterschaut
Pelckmans
Paperback, 200 blz. ​
ISBN 978-94-6337-242-8
€32

Over de auteur

Lode Uytterschaut is oprichter en CEO van Start it @KBC, de grootste Belgische accelerator voor start-ups. Hij is er CEO, matchmaker en evangelist. In 2019 richtte Lode koepelorganisatie Start it X op, dat corporates en intrapreneurs helpt om van hun idee een business te maken. Dat hij zelf bedrijven leidde en vervolgens als intrapreneur zijn weg vond binnen de KBC corporate en er twee bedrijven oprichtte, betekent dat hij uit ervaring spreekt — zowel in dit boek als op het podium.

Over Start it

Start it @KBC is de nummer 1 accelerator in België voor start-ups. Sinds 2014 biedt de accelerator een uniek, eenjarig programma en een internationaal ecosysteem aan ondernemers, waardoor zij snel en duurzaam kunnen groeien. In ruil voor dit aanbod vraagt Start it @KBC aan ​ de deelnemende start-ups geen aandelen, noch geld, noch cliëntschap bij partners. Start it @KBC is met meer dan 1.600 gecoachte start-ups nationaal en internationaal (de accelerator is ook aanwezig in andere Europese landen) de grootste start-up accelerator in Europa. Ondernemers die geselecteerd worden, maken voor altijd deel uit van een no strings attached en founder-centric community. Strategische partners van Start it @KBC zijn KBC, Start it X, Accenture en DPG Media.

Start it X is het grootste Belgische ecosysteem voor innovatieve groeibedrijven. Het overkoepelt de verschillende acceleratorprogramma's in Europa, maar bevat ook het corporate venturing luik. Start it Ventures begeleidt binnen grote organisaties zoals corporates, multinationals en overheden ondernemende werknemers (de zogenaamde intrapreneurs) om hun idee op een start-up manier naar de markt te brengen. De intrapreneurs kunnen rekenen op een uitgebreid netwerk van ervaren ondernemers, mentoren, coaches en experten en krijgen toegang tot tonnen kennis en bewezen methodieken.

Aurélie Cordier

PR Manager, Marnix and Ally