RobinFood bindt strijd aan tegen voedselverspilling en biedt afgeprijsde voedingsmiddelen uit de winkel aan

Brussel – Vanaf vandaag is het online platform RobinFood.store gelanceerd in Brussel. De start-up RobinFood helpt buurtwinkels bij de verkoop van hun voedingsoverschotten. Consumenten kunnen op die manier kwaliteitsvolle voeding die in hun buurt wordt verkocht, kopen aan een voordelige prijs.

Volgens cijfers van de VN gaat jaarlijks een derde van de wereldwijd geproduceerde voedingsmiddelen verspild of verloren. Om dat ecologisch en economisch probleem te bestrijden, lanceren twee Brusselse ondernemers RobinFood.store. RobinFood.store is een platform dat lokale handelaars de mogelijkheid biedt om een snelverkooppromotie van 20% en meer op bijna vervallen producten aan te bieden. De app biedt kortingen aan zodat mensen uit de buurt naar de winkel kunnen gaan om koopjes te doen.

Met RobinFood.store bieden we producten in snelverkoop aan een zo groot mogelijk publiek” vertelt Martin Bragard, oprichter van RobinFood. “Op basis van geolocatie zien mensen enkel de promoties die zich op een redelijke afstand van hun eigen geografische ligging bevinden.

Het wereldwijde verbruikte watervolume voor het produceren van verspild voedsel komt overeen met de jaarlijkse volume hoeveelheid débit van de Volga-rivier, of met drie maal het totale volume van het Léman meer. In België schat men dat elk individu ongeveer 25 kg voedsel verspild per jaar.

"We kwamen op het idee van RobinFood.store toen we een winkelbediende zagen die tientallen kilo’s voedingsproducten - die dicht bij de vervaldatum aanleunde - in de vuilbak gooide. Die producten waren nog perfect eetbaar”, zegt Thomas Walkiers, medeoprichter van RobinFood.store.

Een win-win situatie
Iedereen heeft er baat bij. De handelaar ontwikkelt een nieuw klantenbestand, kan zijn producten in de markt zetten en verkoopt wat hij anders zou moeten weggooien. De klant geniet daarentegen van afgeprijsde verse producten. Een echte meerwaarde voor mensen met een beperkt bestedingsbudget én het is bovendien beter voor het milieu.

De duurzame voedingswinkels Färm en Sequoia zijn de eerste partners van Robin Food. De oprichters van het platform hopen in de volgende maanden nieuwe handelaars te overtuigen om deel te nemen aan dit project en zo de voedselverspilling in het Brussels Gewest verder tegen te gaan.

De app is reeds beschikbaar op www.robinfood.store.

RobinFood.store maakt deel uit van accelerator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Martin Bragard

RobinFood.store