Snelgroeiend workshop platform Spot Workshops breidt uit naar Nederland

Mechelen, 9 november 2022 – Spot Workshops, het online platform dat talloze workshops bundelt en het boekingsproces van A tot Z beheert, steekt de grens over naar Nederland. Vanaf vandaag zullen Nederlandse aanbieders van workshops en potentiële deelnemers veel eenvoudiger met elkaar in contact kunnen komen. Spot Workshops kondigt tegelijk een partnership aan met Creative Live, de organisator van hoogstaande tweejaarlijkse workshop beurzen in Utrecht. ​

Op het platform van Spot zijn 1.000 workshops van bijna 300 aanbieders over heel Vlaanderen te vinden. Van creatieve workshops zoals het maken van Terrazzo producten, pottenbakken of handletteren, over culinaire workshops zoals pizza bakken, tot avontuurlijke workshops zoals het maken van Zweedse vuren. Spot Workshops werd eind 2019 opgericht in de schoot van Start it @KBC, het grootste start-up netwerk van Vlaanderen. Tijdens Corona werd het offline aanbod van individuele-, groeps- en bedrijfsworkshops uitgebreid met online & DIY workshops. “Zelfs na de coronaperiode blijven deze twee laatsten nog een succes”, zegt oprichtster Sientje Palmans. Naast het aanbieden van workshops begeleidt Spot ook bedrijven die op zoek zijn naar unieke teambuildings, en ontwikkelde het ‘workshop in een doos’ voor betaalbare (vrijgezellen) activiteiten.

Spot Workshops wil met haar technologie en knowhow nu ook in Nederland een sterke groei realiseren.

Sientje Palmans: “Spot Workshops is ontstaan vanuit het idee dat we allemaal wat meer tijd voor onszelf mogen maken, de pauzeknop indrukken en verwend worden. Na een uitdagende maar succesvolle productontwikkeling en opstart in België, is het tijd om de Nederlandse markt te betreden. Nederland stond sinds de start al op het lijstje: het aanbod in workshops is groot én er is een grote consumptie van hobby’s en vrije tijd. Vandaag is er nog geen dergelijk platform aanwezig die focust op publieke workshops én groepsworkshops met een uniek karakter.”

De intrede van Spot Workshops in Nederland valt samen met een commercieel partnership met het Nederlandse Creative Life, de tweejaarlijkse workshop beurs in Utrecht die telkens 7.000 bezoekers en meer dan 120 workshopgevers aantrekt. Via Spot Workshops wil Creative Life zijn doelpubliek offline verder bedienen.

Sientje Palmans

Founder, Spot Workshops

Over Spot Workshops

Spot Workshops, ook wel de Airbnb voor workshops genoemd, is een online platform waar men workshops kan zoeken en boeken over heel Vlaanderen. Dit zijn workshops die georganiseerd worden op verschillende locaties, maar ook online workshops en workshops die je kan boeken als groep. Daarnaast hebben ze ook een uitgebreid aanbod in DIY-pakketten die je thuis kan ontvangen.

Spot Workshops werd midden 2019 opgericht door Sientje Palmans, dit groeide uit (corona periode inbegrepen) van MVP tot volwaardig all-in-one workshop marketplace. Vandaag verkopen 250 workshop gevers in Vlaanderen via het platform hun workshops. In totaal is dit goed voor zo’n 1000 workshops waaruit je kan kiezen als deelnemer of bedrijf. Het bedrijf heeft de ambitie het grootste workshop platform in de EU te worden, gestart vanuit België.