Start it @KBC, imec.istart en NOA bundelen krachten in The Growth Collective

vlnr Sven De Cleyn (imec.istart), Lode Uytterschaut (Start it @KBC) en Gert Gijbels (NOA)

PERSBERICHT — De drie grootste start-up organisaties van ons land slaan de handen in elkaar. Start it @KBC, NOA (vroeger Netwerk Ondernemen) en imec.istart richten samen 'The Growth Collective' op, een consortium van drie partijen met elk hun eigen focus en kracht. Vanuit die sterktes geven ze elk hun invulling aan de samenwerking, die er kwam na een oproep van VLAIO. Bedoeling van The Growth Collective is om het allerbeste uit de afzonderlijke programma’s te bundelen en zo start-ups en snelgroeiende bedrijven nog beter te begeleiden in hun groeitraject. Daarnaast blijven de drie partijen ook gewoon focussen op de ondersteuning van start-ups en scale-ups binnen hun eigen programma’s.

VLAIO Netwerk

VLAIO steunt dertien partners die zich zullen richten op sensibilisering, begeleiding en netwerkvorming. Via een projectfinanciering zullen ze jonge bedrijven ondersteunen op vier belangrijke gebieden: advies voor starters, begeleiding van ondernemers op kantelpunten, begeleiding van start-ups en scale-ups en productiviteitsgroei via digitalisering en duurzaamheid. Het doel is om Vlaanderen te laten uitgroeien tot een topcentrum voor innovatie en ondernemerschap.

De dertien partners verdelen hun verantwoordelijkheden en taken: sommigen richten zich op het verhogen van de overlevingskansen van start-ups, anderen helpen ondernemers hun bedrijfsvoering te verbeteren. Via de Twin Transition, die duurzaamheid en ondernemen combineert, wordt dan weer gestreefd naar een hogere productiviteit van Vlaamse bedrijven. Daarnaast zullen verschillende acceleratoren ook het groeiproces van start-ups en scale-ups versnellen, waaronder The Growth Collective, een samenwerking tussen Start it @KBC, NOA en imec.istart.

Partners in hetzelfde ecosysteem

Gert Gijbels (NOA), Sven De Cleyn (imec.istart) en Lode Uytterschaut (Start it @KBC) stonden elk aan de wieg van het start-up systeem in België met hun respectievelijke bedrijven en programma’s. Ongeveer tien jaar later nemen ze opnieuw het voortouw, dit keer samen. Met de opstart van The Growth Collective willen de drie partners aantonen dat ze geen concurrenten zijn, maar eerder spelers in hetzelfde ecosysteem.

Het consortium fungeert als een 'one-stop-shop' voor start-ups en scale-ups: op de gemeenschappelijke landingspagina krijgen jonge bedrijven een helder overzicht van het aanbod van de verschillende acceleratoren. Het doel is om hen beter te helpen oriënteren binnen het landschap en hen sneller en efficiënter te ondersteunen bij hun eerste stappen op de markt.

"We helpen start-ups en scale-ups om het kaf van het koren te scheiden. Er zijn veel organisaties die start-ups ondersteunen, maar bij ons ben je verzekerd van programma's en mentoren van hoge kwaliteit, en samen hebben we een trackrecord van een paar duizend begeleide start-ups,” aldus de drie CEO’s achter The Growth Collective.

Samen sterker

Het was Start it @KBC CEO Lode Uytterschaut die het initiatief nam om de drie partijen samen te brengen in wat later zou uitgroeien tot The Growth Collective. "Door Start it @KBC, NOA en imec.istart samen te brengen en de sterkste aspecten van onze individuele programma's te bundelen, bieden we start-ups en scale-ups een duidelijk overzicht van de begeleidingsmogelijkheden."

Die mening deelt ook Gert Gijbels van NOA. “We geloven in een ecosysteem waar innovatieve ondernemers altijd een geschikte plek vinden om aan te kloppen. Met onze complementaire diensten, gedeelde waarden en vergelijkbare cultuur vormen we met The Growth Collective een natuurlijke alliantie.”

The Growth Collective

NOA, imec.istart en Start it @KBC hebben allemaal als gemeenschappelijk doel om start-ups en scale-ups te ondersteunen, met een sterke focus op hun founders. Hoewel ze elk een netwerk en mentorprogramma bieden, hebben ze ook hun eigen unieke kenmerken, focusgebieden en sterke punten, die binnen The Growth Collective naadloos op elkaar aansluiten.

Start it @KBC heeft een 100% no-strings-attached aanpak en focust op founders en hun netwerk. De accelerator staat bekend om haar uitgebreide wereldwijde community van founders, mentoren, experts en coaches, en de doorgedreven focus op sales en go to market. De accelerator is voor geselecteerde start-ups volledig gratis, en er worden geen aandelen gevraagd.

NOA is een founder-centric organisatie waarin begeleiding van snelgroeiende bedrijven centraal staat. NOA ondersteunt hen onder andere met het Mentor Me-traject, waarin ondernemers twee jaar worden begeleid door een ervaren mentor. De mentor investeert niet, heeft geen zakelijke banden met het bedrijf, en ontvangt geen financiële vergoeding. Deze onbaatzuchtige aanpak maakt NOA uniek in Vlaanderen.

imec.istart ondersteunt tech start-ups met pre-seed funding, coaching, toegang tot technologie en een uitgebreid netwerk. De accelerator biedt ook een online Masterclass Internationalisering, gericht op marktexpansie en internationale connecties. Daarnaast organiseert imec.istart twee keer per jaar een ‘co-founder matchmaking event’ waar start-ups en scale-ups complementaire co-founders en partners kunnen vinden.

The Growth Collective is een zeldzaam voorbeeld van een samenwerking waarbij de regel "less is more" niet opgaat: door samen te werken zijn de drie partijen sterker, kunnen ze nog meer kwalitatieve ondersteuning bieden en bereiken ze ongeveer 80% van de start-upmarkt in België.

“We raden start-ups altijd aan om verder te kijken dan hun eigen achtertuin. Met deze samenwerking passen we dat idee nu ook zelf toe. Hoewel we vaak als concullega’s beschouwd worden, hebben we veel met elkaar gemeen én zijn we erg complementair. Door elk te focussen op onze eigen sterktes, kunnen we start-ups en scale-ups toegang geven tot de beste ondersteuning en de beste mentoren die ons ecosysteem rijk zijn,” concludeert Sven De Cleyn van imec.istart.

Praktische info

The Growth Collective is de overkoepelende naam voor de samenwerking tussen Start it @KBC, Netwerk Ondernemen en imec.istart. Meer informatie vind je vanaf vandaag op de landingspagina waar je ook wordt doorverwezen naar de individuele websites van de drie accelerators om hun productaanbod te ontdekken.

Klik hier voor meer beeldmateriaal

Over The Growth Collective

The Growth Collective is de overkoepelende naam voor de nieuwe samenwerking tussen Start it @KBC, NOA en imec.istart, drie toonaangevende accelerators die innovatieve start-ups en snelle groeiers ondersteunen. Door de krachten te bundelen, willen ze beginnende ondernemingen nog beter begeleiden en stimuleren.

Onder de naam The Growth Collective creëren ze bovendien een duidelijk kader voor hun samenwerking en versterken ze de communicatie. Er wordt geen gemeenschappelijk programma geïntroduceerd, maar wel een eigen merkidentiteit, inclusief een website die fungeert als portaal naar de producten en diensten van de drie partijen.

Over NOA

NOA accelereert de ambitie van jonge, innovatieve bedrijven die grenzen willen verleggen. Als coöperatieve vennootschap biedt het persoonlijke mentoring aan start-ups en scale-ups in volle groei, met de steun van meer dan 180 mentoren die hun ervaring delen. NOA organiseert daarnaast ook acceleratieprogramma's en inspirerende evenementen, waarbij hun unieke focus ligt op belangeloze ondersteuning van ondernemers in groei en ontwikkeling.

Over imec.istart

Imec.istart, de business accelerator van imec, is de eerste investeerder en ondersteunende partner die tech start-ups helpt opschalen. Hun programma biedt diensten zoals initiële financiële steun, persoonlijke coaching en mentoring, toegang tot technologie, kantoorruimte en een uitgebreid (inter)nationaal netwerk van partners en investeerders. Sinds de lancering in 2011 hielp imec.istart al meer dan 300 tech start-ups en de accelerator werd in 2023 door UBI Global uitgeroepen tot 's werelds beste acceleratieprogramma verbonden aan een universiteit.Over Start it @KBC

Start it @KBC is hét platform voor start-ups met een schaalbaar businessmodel. De accelerator biedt een uniek eenjarig programma en een internationaal ecosysteem aan ondernemers, zodat die snel en duurzaam kunnen groeien. Wie geselecteerd wordt, maakt voor altijd deel uit van de no strings attached en founder-centric community. De start-up accelerator is met meer dan 1.300 gecoachte start-ups de grootste in België, en met meer dan 1.500 gecoachte start-ups over alle landen samen de grootste in Europa.

Aurélie Cordier

PR Manager, Marnix and Ally