Start it @KBC bereikt mijlpaal van 1 miljard euro aan opgehaald kapitaal

De grootste start-up accelerator van ons land bestaat tien jaar

Het eerste logo van Start it @KBC.

Start it @KBC viert haar tienjarig jubileum met een bijzondere mijlpaal: het programma heeft de grens van 1 miljard euro aan opgehaalde financiering overschreden. Met meer dan 1.600 ondersteunde start-ups is Start it @KBC momenteel de grootste start-up accelerator in Europa en de vijfde wereldwijd. Sinds de oprichting heeft het programma een aanzienlijke impact gehad op het start-up ecosysteem en het blijft vastbesloten om deze koers in de toekomst voort te zetten. ‘We willen de meest impactvolle internationale accelerator worden’, aldus CEO en oprichter Lode Uytterschaut.

Start it @KBC werd opgericht eind 2013. Een jaar later, in september 2014, studeerde de eerste lichting af. Ondertussen stimuleerde de accelerator de groei van meer dan 1.600 start-ups, waarvan 64% nog steeds actief is — een succesratio die aanzienlijk hoger ligt dan die van andere gefinancierde start-ups. Waar bij anderen gemiddeld 51% na vijf jaar nog actief is, is dat bij Start it @KBC 73%. Start it @KBC was bovendien de eerste Belgische organisatie die toetrad tot het Global Accelerator Netwerk (GAN), dat wereldwijd de beste accelerators verenigt.

Na een decennium van succes is er dus alle reden voor een feestelijke viering. De overschrijding van de magische grens van 1 miljard euro aan fondsen, die in juli 2024 werd bereikt, is de kers op de taart.

Tien jaar Start it @KBC

Start it @KBC groeide in tien jaar uit tot een pionier binnen het start-up ecosysteem. Het programma ondersteunt innovatieve bedrijven met schaalbare modellen, maar staat vooral bekend om zijn unieke no-strings-attached benadering waarbij geen aandelen van start-ups worden genomen en er geen commerciële voorwaarden worden opgelegd. Hun aanpak biedt een breed netwerk, toegang tot experts, en mentoring zonder enige verplichtingen, wat het programma toegankelijk maakt voor een diverse groep ondernemers, ongeacht hun achtergrond of ervaring.

Impact als uitgangspunt

De accelerator legt de nadruk op potentieel: Start it @KBC richt zich op startups die de grootste impact kunnen maken. Hun doel is om wereldwijde veranderingen te realiseren, onder andere door banen te creëren en duurzaamheid te bevorderen.

"Onze start-ups hebben meer dan 1 miljard euro aan financiering binnengehaald, bijna 11.500 banen gecreëerd, meer dan 3.000 oprichters ondersteund en meer dan 1.600 start-ups geholpen, waarvan 64% nog steeds actief is. Natuurlijk is er sprake van verloop: van de start-ups die nu in de cohort zitten, is 99% nog actief. Als we tien jaar terugkijken, is dat percentage 30%. Maar zelfs als we vijf jaar terugkijken, blijft ons succespercentage met 73% ver boven het gemiddelde. Vooral omdat we ons richten op start-ups in een vroege fase, die doorgaans een hoger risico met zich meebrengen, vind ik dat een indrukwekkende prestatie." — CEO Lode Uytterschaut.

Welzijn, diversiteit en inclusie

Daarnaast is er ook aandacht voor het welzijn van de founders, met speciale programma's om burn-outs te voorkomen. Het programma biedt bovendien iedereen een eerlijke kans om deel te nemen. Hoewel het selectieproces streng is, wordt er geen onderscheid gemaakt op basis van achtergrond, status of leeftijd van de oprichter(s). De jongste deelnemer, Hassan Al Hilou van YouthTalks, was 16 jaar oud bij de oprichting. YouthTalks is een online platform waar jongeren op innovatieve wijze met elkaar in debat kunnen gaan. De oudste deelnemer, Dirk Lefeber van Ailos, is 68 jaar oud. Ailos opereert in de robotica-industrie en biedt geavanceerde aandrijvingsoplossingen. Hun eerste project, een baanbrekende robotische versnellingsbak voor humanoïde robots, is ontworpen om de robots lichter te maken en zo de batterijlevensduur te verlengen.

De toename van het aantal vrouwen in tech-startups is eveneens opvallend. In de afgelopen tien jaar is het percentage gestegen van 22% naar 38%. Momenteel heeft 29,6% van alle start-ups over de voorbije tien jaar ten minste één vrouwelijke oprichter. ​

"Women in Tech was geen marketingcampagne, maar een structurele verandering waar we jarenlang aan hebben gewerkt en die we voortdurend blijven verbeteren. We zijn er nog niet, maar de resultaten zijn veelbelovend. Stilaan zullen nieuwe vrouwelijke rolmodellen en ondernemers in tech anderen inspireren om ook de stap te zetten.” — Lode Uytterschaut

(Duurzame) evolutie in start-ups

De accelerator heeft sinds zijn oprichting een indrukwekkende ontwikkeling doorgemaakt, wat zichtbaar is in de geselecteerde bedrijven; tegenwoordig zijn de start-ups veel meer matuur. Ondanks de sterke toename in het aantal aanvragen blijft de accelerator hetzelfde aantal start-ups selecteren, waardoor ze aanzienlijk selectiever zijn geworden dan tien jaar geleden.

Het percentage start-ups dat zich richt op technologie is gestegen van 47% in 2014 naar 74% in 2024. Momenteel ontwikkelt 62% van de geselecteerde bedrijven software. Deze trend is logisch — technologie biedt vaak een concurrentievoordeel en laat toe de hele wereld te bereiken. Dat verklaart meteen waarom deze bedrijven vaker worden geselecteerd; Start it @KBC richt zich op ondernemingen die zo veel mogelijk impact kunnen creëren en de grootste kans op slagen hebben. Toch blijven ook start-ups uit andere sectoren van groot belang. Zo maken jonge bedrijven die zich richten op mode (11,6%) en voeding en dranken (7,2%) een aanzienlijk deel uit van de geselecteerde start-ups. "Elke start-up met een innovatief idee dat een verschil kan maken, komt in aanmerking voor ons programma,” aldus Uytterschaut.

Ook duurzaamheid speelt een meer prominente rol. Start it @KBC vraagt al bij de aanmelding alle start-ups naar de Sustainable Development Goals (SDG’s) waaraan ze bijdragen. Onder hen is bijna 1 op 3 (30,1%) volledig gericht op duurzaamheid, terwijl 24,6% duurzaamheid op een andere manier in hun uitvoering integreert. De nadruk ligt hierbij op deze top drie: SDG 3 (Gezondheid en welzijn) met 13,6%, SDG 12 (Verantwoorde consumptie en productie) met 9,5% en SDG 9 (Industrie en innovatie) met 5,9%.

Sterke investeringsresultaten

VC’s investeren doorgaans in minder dan 1% van de start-ups die hen benaderen. Bij Start it @KBC is die kans echter tien keer groter: maar liefst 11% van de start-ups ontvangt daar Venture Capital-financiering. “Dit betekent dat we VC’s een bijzonder sterk aanbod van start-ups bieden om in te investeren. Met de toevoeging van business angels en equity-deelnemende accelerators stijgt het percentage zelfs naar 22%," legt Lode Uytterschaut uit. Zo haalde soda.io in juli 2024 nog 14 miljoen dollar op om uit te breiden in de VS. Dit zorgde ervoor dat het totaalbedrag aan opgehaalde fondsen door Start it @KBC start-ups de magische grens van 1 miljard euro overschreed.

Vlnr: Start it @KBC oprichters Katrien Dewijngaert, bestuurder Jan De Meester, Lode Uytterschaut en Patrick Van Loij — ©Jonas Roosens

Succesverhalen

De lijst van succesvolle bedrijven die hun traject zijn begonnen binnen Start it @KBC is indrukwekkend en blijft elk jaar groeien. Bekende namen zoals Loop Earplugs, Crazy Games, Aikido, Ritchie en Bolt hebben inmiddels een sterke (internationale) reputatie opgebouwd. Veelbelovende nieuwe start-ups staan te trappelen om dat rijtje verder aan te vullen. Ontdek via deze link nog meer “Star Alumni”.

Een aantal Start it @KBC start-ups werden ook door internationaal gerenommeerde acceleratoren geselecteerd. Drie start-ups werden toegelaten door Techstars (Lipefi, Sealution en Wehave), een toonaangevende pre-seed venture capital firma uit Boulder, Colorado. ​ Drie anderen (Conveo, Segments en CurveCatch) haalden de selectie van Y Combinator, waarmee ze de enige Belgische start-ups ooit zijn die dat voor elkaar kregen. Y Combinator is de meest prestigieuze accelerator ter wereld, bekend van bedrijven zoals Airbnb, Coinbase en Stripe.

(Internationale) toekomstvisie

Start it @KBC is momenteel de grootste accelerator in Europa, met hubs in België, Tsjechië en Hongarije. "In landen zoals Frankrijk en Duitsland is er al aanzienlijke ondersteuning voor start-ups, maar in Centraal-Europa kunnen we nog het verschil maken. Beginnende ondernemers zijn er getalenteerd, maar worden vaak onderschat. Net als in België streven we ernaar om het start-up ecosysteem een boost te geven, met de ondersteuning van de lokale dochterondernemingen van KBC." zegt Uytterschaut.

Ook binnen België breidt de accelerator verder uit. In 2022 werd samen met CBC en Wallonie Entreprendre Start it @CBC gelanceerd, dat inmiddels 56 start-ups heeft ondersteund. Na slechts twee jaar is de impact op het ecosysteem duidelijk zichtbaar.

Ondanks een indrukwekkend decennium van successen, blijft Start it @KBC ambitieus. De focus ligt nu op de toekomst van onze planeet, met extra aandacht voor mens en samenleving. De accelerator blijft haar hoge normen handhaven, met een groeiend aantal aanvragen en een strenge selectieprocedure. Start it @KBC blijft investeren in start-ups die niet alleen economisch succes willen behalen, maar ook bijdragen aan maatschappelijke en/of ecologische vooruitgang.

Praktisch

Het tienjarig bestaan van Start it @KBC wordt op 20 september gevierd met een grootse celebration party in de Blikfabriek in Antwerpen. Tijdens dit evenement, waar 750 alumni worden verwacht, worden niet alleen de verjaardag van de accelerator gevierd, maar ook enkele indrukwekkende mijlpalen, waaronder de 1 miljard euro aan opgehaald kapitaal.

CEO Lode Uytterschaut stelt die dag ook zijn nieuwe boek ‘F*cking start-ups’ voor, een gids voor creatieve, ondernemende werknemers, ook wel “intrapreneurs” genoemd, die hun innovatieve ideeën binnen een groot bedrijf willen realiseren zonder een eigen start-up te beginnen. Inschrijven voor dit event kan via deze link (scroll helemaal naar onder - Start it VIP Invite) of via een antwoord op deze mail.

De stad Antwerpen is erg trots dat Start it @KBC destijds voor de stad als uitvalsbasis heeft gekozen en nu haar tienjarig jubileum viert.

Startups en innovatie zijn de motor van een toekomstgerichte economie. Start it @KBC heeft in tien jaar tijd bewezen hoe ondernemerschap tot indrukwekkende resultaten kan leiden. Voor de stad is het cruciaal om jonge bedrijven te blijven ondersteunen, zodat zij kunnen groeien, innoveren en Antwerpen verder versterken als hub voor innovatie en ondernemerschap.”
– Erica Caluwaerts, schepen voor economie, werk, innovatie, industrie, digitalisering, marketing en communicatie, openbaar domein en rechtszaken.

Klik hier voor meer beeldmateriaal

Over Start it @KBC

Start it @KBC is het platform voor start-ups met een schaalbaar businessmodel. Het programma biedt een uniek eenjarig traject en toegang tot een internationaal ecosysteem aan ondernemers, om snelle en duurzame groei te ondersteunen. Dankzij strategische partners zoals Accenture, KBC, Start it X en DPG Media krijgen start-ups toegang tot expertise, een uitgebreid netwerk, bedrijfsruimtes, mentorschap en de Start-up Academy.

Geselecteerde start-ups worden levenslang deel van de no-strings-attached en founder-centric community. Met bijna 1.400 ondersteunde start-ups in België en meer dan 1.600 over alle landen heen, is Start it @KBC de grootste accelerator in Europa.

Aurélie Cordier

PR Manager, Marnix and Ally